Licytacja elektroniczna w zamówieniach publicznych
Artykuł opublikowany pierwotnie w „Raporcie Kolejowym”, branżowym dwumiesięczniku kierowanym do kadry zarządzającej firm — uczestników rynku kolejowego jak i wszystkich osób związanych zawodowo z zagadnieniami dotyczącymi transportu szynowego.
Pomimo iż licytacja elektroniczna jako jeden z trybów postępowania o udzielenie zamówienia publicznego została wprowadzona już w 2004 r. obowiązującą ustawą Prawo zamówień publicznych, to niestety tryb ten nie cieszył się dotąd popularnością wśród zamawiających. Po części wynikało to z ich przywiązania do „tradycyjnych” form postępowania i obawami przed bezpieczeństwem stosowania narzędzi elektronicznych, po części wiązało się z ograniczeniami ustawowymi przewidzianymi pierwotnie dla licytacji elektronicznej.
Teraz można łatwiej
Szczęśliwie ograniczenia te jednak zostały zniesione nowelizacją, która weszła w życie 24.10.2008 r. Odtąd przedmiotem zamówienia, do którego stosuje się licytację, nie muszą być wyłącznie dostawy lub usługi powszechnie dostępne o ustalonych standardach jakościowych, mogą to być również roboty budowlane. (Jedynym ograniczeniem pozostaje wartość zamówienia, która musi być mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 ustawy, czyli obecnie w Rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie kwot wartości zamówień oraz konkursów, od których jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich, opubl. w Dz. U. Nr 224, poz. 1795.) Ponadto od października 2008 r. składane w toku licytacji oferty nie muszą być już opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym.
Nie tylko łatwiej — również taniej
Dodatkowo obecnie zachętę do korzystania z tego trybu postępowania stanowi na pewno nieodpłatne udostępnienie przez Urząd Zamówień Publicznych na stronie https://licytacje.uzp.gov.pl/ bezpiecznej (korzystającej z techniki SSL) platformy do prowadzania licytacji elektronicznych. Zważywszy więc, że jest to także najszybszy tryb postępowania i dający zamawiającym szansę poczynienia znacznych oszczędności, należy się spodziewać, że coraz chętniej i częściej będą z niego korzystać.
Oferty składane przez przedsiębiorców tą drogą nie muszą być bowiem ostateczne. Każdy może złożyć ofertę cenową wielokrotnie, aż do zamknięcia licytacji, obserwując na bieżąco oferty innych konkurentów. W licytacji elektronicznej potencjalni wykonawcy składać mogą kolejne korzystniejsze oferty (postąpienia) za pomocą prostego formularza umieszczonego na stronie internetowej, a one podlegają automatycznej klasyfikacji przez system.
Jak wygląda E-licytacja w praktyce?
Zamawiający wszczyna postępowanie w tym trybie, zamieszczając ogłoszenie o zamówieniu w Biuletynie Zamówień Publicznych, na swojej stronie internetowej oraz stronie, na której licytacja będzie prowadzona. Ogłoszenie jest jedynym źródłem informacji o zamówieniu i warunkach udziału w postępowaniu (do licytacji elektronicznej nie stosuje się przepisów o SIWZ). Zamawiający podaje więc w nim m.in. przedmiot zamówienia, wymagania dotyczące rejestracji i identyfikacji wykonawców, w tym wymagania techniczne urządzeń informatycznych, sposób postępowania w toku licytacji elektronicznej, w szczególności określenie minimalnych wysokości postąpień, informacje o liczbie etapów licytacji elektronicznej i czasie ich trwania, określa termin składania wniosków o dopuszczenie do udziału w licytacji elektronicznej, termin otwarcia (rozpoczęcia) oraz termin i warunki zamknięcia licytacji elektronicznej. Przed przystąpieniem do licytacji wykonawca musi wystąpić do zamawiającego o dopuszczenie do udziału w licytacji. (Wnioski, a także wszelkie oświadczenia, zawiadomienia i informacje do czasu otwarcia licytacji zarówno zamawiający jak i wykonawcy składają w sposób określony przez zamawiającego pisemnie, faksem lub drogą elektroniczną.) Zamawiający dopuszcza do udziału w licytacji elektronicznej i zaprasza do składania ofert wszystkich wykonawców spełniających warunki udziału w postępowaniu, określając w zaproszeniu termin związania ofertą wykonawcy, który zaoferuje najniższą cenę. Od chwili otwarcia licytacji do jej zamknięcia zamawiający i wykonawcy przekazują wnioski, oświadczenia i inne informacje wyłącznie drogą elektroniczną. Oferty składane przez wykonawców podlegają automatycznej klasyfikacji na podstawie ceny w tzw. czasie rzeczywistym, a złożona w toku licytacji oferta przestaje wiązać, gdy inny wykonawca złożył ofertę korzystniejszą. W toku każdego etapu zamawiający na bieżąco przekazuje wszystkim wykonawcom informacje o pozycji złożonych przez nich ofert, liczbie wykonawców biorących udział w każdym z etapów, a także o oferowanych przez nich cenach. Jednak aż do momentu zamknięcia licytacji nie ujawnia informacji umożliwiających identyfikację wykonawców. Dopiero bezpośrednio po zamknięciu licytacji zamawiający podaje, pod ustalonym w ogłoszeniu adresem internetowym, dane wykonawcy, którego ofertę wybrano.
Zwycięstwo zawsze jest jednoznaczne
Jedynym kryterium wyboru wykonawcy jest cena. Ze względu na specyfikę tego trybu, do licytacji elektronicznej nie stosuje się szeregu przepisów ustawy dotyczących wyboru najkorzystniejszej oferty (art. 82-92). Wyłączone jest więc w szczególności ograniczenie do składania wyłącznie jednej oferty wykonawcy, niemożliwe jest składanie ofert wariantowych ani częściowych, także nie dopuszcza się wycofania oferty. Niemożliwe jest również składanie wyjaśnień co do treści złożonych ofert, poprawianie oczywistych omyłek pisarskich czy rachunkowych. Nie stosuje się także przepisów o odrzucaniu ofert i postępowaniu z ofertami z rażąco niską ceną.
E-licytacja się po prostu opłaca
Wobec wymiernych korzyści zarówno finansowych, jak i w zakresie szybkości takiego postępowania oraz wobec dostępności systemu do jej prowadzenia formuła elektronicznej licytacji z pewnością się rozpowszechni. Zachęcam więc wszystkich do uprzedniego bliższego zapoznania się z nieskomplikowaną procedurą obowiązującą w tym trybie postępowania oraz przykładowymi licytacjami publikowanymi w portalach oferujących ich prowadzenie.
Treść niniejszej strony udostępniana jest na licencji: cc-by-nd 3.0 pl
Oznaczenie źródła: Kancelaria Prawna SUBVENIO
Stały URL strony (permalink): http://subvenio.pl/?id=97
Komentarze
Treści komentarzy stanowią prywatne opinie ich autorów i nie muszą być zgodne ze stanowiskiem Kancelarii. Zastrzegamy sobie prawo do moderacji wpisów — zwłaszcza wprowadzających w błąd, naruszających prawo lub dobre obyczaje.