Loterie i konkursy, czyli jak nie „wylosować sobie fiskusa”
Coraz popularniejszą formą promocji towarów i usług stają się tzw. konkursy promocyjne. Są one skutecznym sposobem przyciągnięcia klientów. Często przyjmują jednak formę loterii, w której uczestniczy się przez nabycie towaru lub usługi a organizator oferuje wygrane pieniężne lub rzeczowe w drodze losowania. Choć najczęściej w takich loteriach (nazwa konkurs stosowana jest dla nich na wyrost) nabywca produktu lub usługi po udzieleniu odpowiedzi na pytanie konkursowe kwalifikuje się do udziału, to jednak szczęśliwi zwycięzcy wyłaniani są już drogą losowania.
Konkurs czy loteria promocyjna?
Organizatorzy tego typu promocji muszą pamiętać, że każda taka loteria, nawet nazywana konkursem, stanowi grę losową w rozumieniu ustawy o grach hazardowych i dlatego na jej zorganizowanie trzeba uzyskać zezwolenie dyrektora izby celnej, na którego obszarze właściwości miejscowej jest urządzana i prowadzona. Jeżeli loteria jest urządzana na obszarze właściwości miejscowej więcej niż jednego dyrektora izby celnej zezwolenia udziela dyrektor izby celnej właściwej według miejsca zamieszkania lub siedziby organizatora.
Warunki i koszty uzyskania zezwolenia
Procedura uzyskania zezwolenia jest dość uciążliwa i długotrwała a zezwolenie odpłatne. Ubiegając się o nie trzeba udokumentować legalność źródeł pochodzenia kapitału, niezaleganie z zapłatą podatków, należności celnych, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Ponadto podmiot ubiegający się o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii promocyjnej musi posiadać także gwarancję bankową wypłaty nagród do wysokości ich wartości określonej w regulaminie. Powinien także przedstawić do zatwierdzenia projekt regulaminu urządzanej loterii.
Rozpatrzenie wniosków o udzielenie zezwolenia i zatwierdzenie regulaminu loterii promocyjnej następuje w terminie 2 miesięcy a za udzielenie zezwolenia pobierana jest opłata, która wynosi 10% wartości puli nagród, jednak nie mniej niż 50% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale roku poprzedniego, ogłoszonego w obwieszczeniu Prezesa GUS.
Gorzkie skutki zaniechania
Mimo powyższych uciążliwości nie należy lekceważyć przepisów ustawy, gdyż jej naruszenie skutkować może dotkliwymi karami. W przypadku urządzenia loterii bez wymaganego zezwolenia, jej organizator podlega karze pieniężnej. Uczestnik gry również podlega karze. Kara dla organizatora to 100% przychodu uzyskanego z urządzanej gry, a dla uczestnika 100% uzyskanej wygranej!
Dodatkowo zorganizowanie loterii promocyjnej bez zezwolenia stanowi przestępstwo w świetle ustawy karno-skarbowej. Karane jest ono grzywną do 240 stawek dziennych. Jeżeli nadwyżka z loterii przeznaczona jest na cel społecznie użyteczny, w szczególności dobroczynny, sprawca podlega karze grzywny do 120 stawek dziennych. Grzywnę wymierza sąd, który określa liczbę stawek oraz jej wysokość. Ustalając stawkę dzienną, sąd bierze pod uwagę dochody sprawcy, jego warunki osobiste, rodzinne, stosunki majątkowe i możliwości zarobkowe; stawka dzienna nie może być niższa od jednej trzydziestej części minimalnego wynagrodzenia ani też przekraczać jej czterystukrotności.
Możliwość ominięcia trudności
Można uniknąć jednak powyższych komplikacji eliminując element przypadkowości z etapu przyznania nagród konkursowych, uzależniając ich uzyskanie tylko od udzielenia prawidłowych odpowiedzi na pytanie konkursowe lub wykonania jakiegoś zadania konkursowego i wykluczając losowanie zwycięzcy. Można wprowadzić ten element na początku konkursu — do wylosowania spośród nabywców produktów uczestników konkursu, którzy po udzieleniu następnie zgody na udział w konkursie będą musieli wykazać się wiedzą lub umiejętnością wykonania jakiegoś zadania. Wówczas każda osoba, która spełni warunki konkursu powinna uzyskać nagrodę. Nie każda jednak osoba, która wykona określone zadanie, musi ją otrzymać.
Można uzależnić także uzyskanie nagrody od wykonania tego zadania najlepiej, zdaniem wyłonionej przez organizatora komisji konkursowej. W takich przypadkach należy jednak także zwrócić uwagę aby wymóg wykazania się wiedzą nie był warunkiem pozornym. Taka sytuacja np. będzie miała miejsce gdy pytania lub zadania konkursowe będą banalnie proste i miały taki charakter, że poradziłby sobie z nimi każdy uczestnik. Jeśli tak będzie, wówczas konkurs może zostać uznany za loterię promocyjną, ze wszystkimi tego skutkami.
Dobra praktyka – planowanie i ostrożność
Ze względu na czas i koszty związane z uzyskaniem pozwolenia na loterię promocyjną, już na etapie planowania działań marketingowych należy więc zastanowić się nad jej zasadnością i rozpatrzyć możliwość przyjęcia innej formy konkursu, w którym nie występuje element przypadkowości w wyborze zwycięzcy. W razie dokonania takiego wyboru należy jednak bardzo precyzyjnie określić zasady i kontrolować jego przebieg, dbając by nie wzbudzić wątpliwości co do występowania czynnika losowego i nie narazić się na postępowanie karne. W razie wątpliwości należy powierzyć analizę i przygotowanie zasad oraz regulaminu doświadczonemu prawnikowi.
Na pewno warto rozpatrzyć taką możliwość, gdyż poprawnie przeprowadzony konkurs może mieć identyczny efekt marketingowy nie niosąc ze sobą obciążeń i balastu ryzyka typowych dla loterii.
Treść niniejszej strony udostępniana jest na licencji: cc-by-nd 3.0 pl
Oznaczenie źródła: Kancelaria Prawna SUBVENIO
Stały URL strony (permalink): http://subvenio.pl/?id=208
Komentarze
Treści komentarzy stanowią prywatne opinie ich autorów i nie muszą być zgodne ze stanowiskiem Kancelarii. Zastrzegamy sobie prawo do moderacji wpisów — zwłaszcza wprowadzających w błąd, naruszających prawo lub dobre obyczaje.